Afgelopen jaren is de verkeersveiligheid weer slechter geworden. Een goede reden om eens zorgvuldig naar de gevolgde aanpak sinds de start van het programma Duurzaam Veilig, eind vorige eeuw, te kijken. Een nieuwe aanpak te ontwikkelen.
Dit heeft geleid tot het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Een afkorting die vaker gebruikt zal gaan worden.
Tijdens de workshops op de twee symposia werd dieper ingegaan op het onderwerp.
Duidelijk werd dat de aanpak van verkeersveiligheid een lange weg zal zijn. Omdat er in feite een vorm van risicomanagement zal worden toegepast zal. Maatregelen zullen zijn gebaseerd op het reduceren van de kans dat het risico zich voordoet. Er zal daarom minder dan in het verleden naar black spots worden gekeken. Tenzij die natuurlijk uit het risicoprofiel tevoorschijn komen.
De middelen (tijd en geld) kunnen dan nog steeds goed worden ingezet. Leveren op langere termijn meer effect op.
Op korte termijn zal dat soms tot frictie leiden. Immers veel inwoners willen dat juist de door hen aangegeven situatie wordt aangepakt.
Dit zal voor politici en bestuurders een lastig dilemma worden. Een dilemma waarin ze door de verschillende belangenorganisaties zullen moeten worden ondersteund.
Bronnen
- 20190909 Symposiummaak van de Nul een punt
Dagprogramma 19 september 2019
PZH Risicogestuurde aanpak
Categorieën